Verloedering door woekerend groen

Op 20 september 2013, over deze onderwerpen: Openbare werken, Sociale zaken, Veiligheid

In het lenteakkoord 2013-2018 stelt de Ninoofse meerderheid dat er een globaal meerjarig investeringsprogramma zal worden opgemaakt voor onderhoud, verfraaiing en vernieuwing van het wegennetwerk; voetpaden en fietspaden inbegrepen. In functie van die investeringen moet de staat van alle Ninoofse wegen in kaart worden gebracht. Wat zij daarin “Missing links” noemen, heet bij ons gewoon ontbrekende schakels. Dat zijn wegen in onze stad en haar deelgemeenten die aan onderhoud, verfraaiing en vernieuwing toe zijn en dus in principe toegevoegd dienen te worden in het investeringsbudget van de stad.

Het is zeker zo dat sommige landbouwwegen en voetwegen dringend aan onderhoud toe zijn om niet compleet verloren te gaan. Neem hiervoor gerust het fietspad achter “het kasteel van Neigem” als voorbeeld. Schrijnender wordt het wanneer ook al in kaart gebrachte straten en voetpaden, “ontbrekende schakels” blijken te hebben.

De Keldermeersbaan in Ninove-centrum spant daar toch wel de kroon en mag gerust als kleine stadskanker worden bestempeld.

De Keldermeersbaan verbindt de Astridlaan, de Pamelstraat en de Nederwijk. In het gedeelte dat de Astridlaan verbindt met de Pamelstraat is er als het ware een “ontbrekende ketting”. Over 80% van het traject waant men zich niet in een stad. Het voetpad is er “overwoekerd door groen(!)” en dus totaal onzichtbaar en onbruikbaar. Het desbetreffende perceel leent zich bijgevolg tot 5-sterren-sluikstort.

Spijtig genoeg stopt het verhaal daar niet. De riooldeksels vormen een direct– en voor kinderen potentieel dodelijk – veiligheidsrisico en de nachtelijke lawaaihinder-en-overlast van bedenkelijke figuren met nog bedenkelijker bijberoep, slaat werkelijk alles. We hadden eerlijk gezegd iets anders in gedachten toen we onlangs de nood aan volkstuintjes in onze stad aankaartten.

N-VA Ninove vraagt dan ook om de ontbrekende schakels in onze stad onmiddellijk terug op de kaart te plaatsen middels grondige snoei-en opruimbeurten. Met veiligheid kan men gewoonweg geen loopje nemen en stadsbesturen dienen erop toe te zien dat hun stad net blijft door zelf het nodige te doen of door particulieren op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Het is makkelijk zich weg te steken achter allerhande meerjarenplannen, maar het is beter om de handen uit de mouwen te steken en voor de hand liggende gebreken onmiddellijk aan te pakken.