veiligheid

Veiligheid

Wie rondloopt in Ninove na 22 uur zal niet ontkennen dat de stad er dan verlaten bij ligt. Voeg daarbij wat overlast van allerlei aard en je krijgt al snel een onveilig gevoel. N-VA wil niet alleen de symptomen bestrijden, maar ook de onderliggende oorzaken aanpakken , om een levendig stadscentrum te creëren, met meer sociale controle. Ook in het verkeer is er nood aan meer veiligheid. Op veel plaatsen wordt de zwakke weggebruiker nog aan zijn/haar lot overgelaten: niet verwonderlijk als je merkt hoe weinig stadspersoneelsleden en gemeenteraadsleden de fiets nemen.

• Preventie vormt de eerste schakel van een integrale veiligheidsaanpak: inlichtingen verstrekken en kleinschalige, gerichte preventieacties opzetten kan gebeuren met beperkte middelen.
  • Buurtinformatienetwerken (BIN) met bewoners en/of winkeliers krijgen alle kansen en worden ondersteund door de gemeente.
  • Illegale draaideurcriminelen worden daadwerkelijk verwijderd, misdrijven mogen nooit onbestraft blijven. Een falende rechtspraak mag het geloof van de burger in ons rechtssysteem niet aantasten. De snelle en gepaste opvang van slachtoffers van een misdrijf verdient bijzondere aandacht.
  • Bewakingscamera’s op openbare plaatsen kunnen overlast terugdringen en misdadigers herkennen. Om snelheidsduivels tot betere inzichten te brengen moet de pakkansverder omhoog en de mogelijkheid om te snel te rijden omlaag.
  • De N-VA streeft naar een gezond evenwicht tussen beroepsbrandweerlui en vrijwilligers met het oog op de professionalisering én de betaalbaarheid van de brandweer. De stad en de brandweer moedigen de inbreng van de burger aan bij de brandveiligheid via acties en informatie. Als het stadsbestuur van de brandweer een professioneel optreden verwacht, moet de stad ook investeren in een professioneel kader en professioneel materiaal.

Nieuws over dit onderwerp