jeugd

Jeugd

De jeugd is de toekomst van een gemeenschap, van de stad.

• N-VA was blij met de vernieuwing van het speelplein in het stadspark maar de afloop is niet zo goed. Het openhouden van speelstraten is eveneens toe te juichen. Dergelijke pleintjes en straten moeten meer verspreid in de woonwijken en in de deelgemeenten. Spelen op pleinen, openbare plaatsen en in straten maakt van een buurt een hecht maatschappelijk weefsel over de leeftijden heen.
  • In Ninove is te veel groen vervangen door grijs. Het stadspark is gedeeltelijk volgebouwd, het stadsbos in het centrum is vervangen door hoogbouw. N-VA pleit voor meer openbaar groen in de stad en de deelgemeenten. De inplanting van het nieuwe speelbos buiten de ring maakt ons niet zo gelukkig.
  • N-VA wil het openbaar groen openstellen voor alle vormen van ontspanning: wandelen, spelen maar ook sporten.
  • Jeugdverenigingen kunnen gesteund worden door hen te helpen bij huisvesting, materiaal, vervoer… Nieuwe Ninovieters en anderstaligen kunnen inburgeren via de jeugdbeweging. De taallessen zijn een stimulans om tot een beter contact te komen met leeftijdgenoten.
  • Vakantie- en speelpleinwerking is belangrijk om de jongeren de kans te bieden tot ontplooiing in groepsverband.
  • N-VA wil zich inzetten voor meer ruimte voor tieners en twintigers. In de stad en in de deelgemeenten moet plaats zijn voor een ontmoetingsplaats onder de vorm van een jeugdhuis, omnisportterrein, groene zone.
  • N-VA wil hierin het voortouw nemen maar verwacht van de jongeren dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Eigen kansen ontwikkeIen, zelf de koe bij de horens vatten, in overeenstemming met de reglementen of de wetgeving, is de taak van de jeugd! Inspraak verloopt via de weg van de dialoog binnen de grenzen van het haalbare, met rechten en plichten. Vandalisme, nachtlawaai, overlast en kleine criminaliteit kunnen niet.

Nieuws over dit onderwerp