De ethiek van Groen-Ninove ( Jong N-VA )

Op 24 november 2014, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Financiën, Mobiliteit, Openbare werken

De ethiek van Groen Ninove

Dat ethiek en politiek niet noodzakelijk samen gaan weet iedereen. Toch is er één partij die zich qua ethiek regelmatig op de borst durft te kloppen. Toegegeven, groen is nationaal misschien wel één van de properste partijen, jammer genoeg heeft de afdeling in Ninove van ethiek niet veel kaas gegeten.

Zo is er de zaak van de subsidies verhoogde tegemoetkoming. Dit is een subsidie die leefloners sociaal tewerkstelt om zo ervaring op te doen op de arbeidsmarkt. Volgens Jordy De Dobbeleer, de plaatselijke Groen-voorzitter, zou de Vlaamse regering, die sinds kort bevoegd is voor de subsidie, niet thuis geven. Mocht Jordy enige moeite hebben gedaan om nog maar de webstek van de VVSG (vereniging van Vlaamse steden en gemeenten) te raadplegen, dan zou hij hebben gelezen dat bevoegd minister Muyters deze subsidie helemaal niet gaat afschaffen of zelfs nog maar gaat afbouwen. Met andere woorden, de subsidie blijft ongewijzigd.

En dan is er nu de zaak van het fietspad op de Brusselstraat. Reeds op 28 november 2013 diende N-VA fractieleider Joost Arents een motie in op de gemeenteraad. In die motie stelt onze fractieleider voor aan de burgemeester en schepenen om de nodige stappen te ondernemen om de onveilige oversteekplaats voor fietsers op de Brusselstraat ter hoogte van de Parklaan zo snel mogelijk 20 meter op te schuiven tot aan de fontein. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen en kort geleden ook uitgevoerd. Groot is onze verbazing als wij her en der lezen en horen dat Groen-schepen Wouter Vande Winkel zonder verpinken de pluimen op zijn hoed durft te steken. Ok, hij heeft de beslissing van de gemeenteraad uitgevoerd. Maar vergeet vooral niet dat hij hiervoor rijkelijk betaald wordt door de Ninoofse belastingbetaler. Veel ethischer zou zijn mocht de schepen niet gaan verkondigen dat hij hieraan zoveel tijd en studies heeft besteed. Een verwijzing naar de motie hoefde niet echt, maar voer dan ook geen show op voor de pers. Voer politiek zoals het hoort en ga niet lopen met andermans werk.

Kevin De Greve Jong N-VA