fietsen

Fietsbeleid

  • Fietsers en voetgangers passen niet naast gemotoriseerd verkeer. De logica van de invoegstroken voor fietsers op de straat bij het binnenkomen van de bebouwde kom, ontgaat ons volledig. N-VA wil blijven investeren in gescheiden paden en de opwaardering van de trage wegen als verbinding tussen de verschillende kernen en onze toeristische trekpleisters, zoals Neigembos. Deze wegen aansluiten op het provinciale fiets- en voetwegennetwerk is dan vanzelfsprekend. Een witte lijn of een rood fietspad volstaan niet langs wegen waar de snelheid boven de 50km/u ligt. Daar is een haagje, verhoging of grasstrook op zijn plaats.
  • Meer fietsstallingen in de kernen. Als je het fietsen wil promoten, moet je ook fietsstallingen voorzien, liefst in de buurt van haltes voor openbaar vervoer, de uitgaansbuurten, de winkelstraten  en aan openbare gebouwen. Waar ze wel al beschikbaar zijn moeten ze ook bereikbaar blijven, zoals tijdens de dinsdagmarkt.
  • Goed berijdbare en verlichte fietspaden kunnen de deelgemeenten verbinden met de scholen. In samenwerking met de politie en de scholen kunnen “beveiligde” fietswegen door de stad worden aangelegd.

Nieuws over dit onderwerp

De ethiek van Groen-Ninove ( Jong N-VA )

De ethiek van Groen Ninove   Dat ethiek en politiek niet noodzakelijk samen gaan weet iedereen. Toch is er één partij die zich qua ethiek regelmatig op de borst durft te kloppen. Toegegeven, groen is …

Betere trottoirs en fietspaden

Zowel vanuit de Fietsersbond als vanuit de oppositie wordt alle hoop gesteld op de nieuwe Schepen van Mobiliteit Henri Evenepoel (Open VLD). 'We werken aan een project voor de fietspaden op de …