Betere trottoirs en fietspaden

Op 16 januari 2010, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Mobiliteit, Openbare werken

Zowel vanuit de Fietsersbond als vanuit de oppositie wordt alle hoop gesteld op de nieuwe Schepen van Mobiliteit Henri Evenepoel (Open VLD).

'We werken aan een project voor de fietspaden op de gewestwegen, maar dat is werk van lange adem omdat je vastzit aan subsidies en investeringsprogramma's. Toch hebben we ook al concrete plannen', weet schepen Evenepoel.

'Zo werd de startnota goedgekeurd voor een fietspad vanaf de Aardeweg naar de Kalvaar tot de school in Nederhasselt. In Appelterre komt er dan weer een vrijliggend fietspad tot de Eichembaan, zoals er al een fietspad ligt van Neigem naar Meerbeke. Ook op het nieuw aan te leggen kruispunt Dollar zorgen we voor een aansluiting op veilige fietsmogelijkheden. We vergaderen ook over de Albertlaan en zaten al rond de tafel met de Afdeling Wegen en Verkeer (AWV), die verantwoordelijk is voor de gewestwegen. Een fietspad op Neuringen is al een zekerheid in Denderwindeke en we werken er ook aan een groot fietsproject in de Krepelstraat. De trottoirs en fietspaden vormen absolute topprioriteit, maar een combinatie van wegwerkzaamheden en rioleringswerken en subsidies speelt een rol bij het uitstippelen van het beleid', stelt Evenepoel.

Luc Gees, voorzitter van de N-VA Ninove, voerde oppositie met een ludieke Zebra-actie. 'Onze actie werd goedkoop genoemd door Evenepoel, maar we kregen er vele positieve reacties op vanwege de inwoners. We zetelen niet in de gemeenteraad en worden dus niet betrokken bij het beleid, maar we worden wel op de hoogte gehouden door onze leden. Zo is de kleur van het fietspad op de Denderhoutembaan helemaal weggesleten. Er is echt nog werk aan de winkel.'

Peter De Keukelaire, voorzitter van de Fietsersbond, houdt ook de vinger aan de pols.

'We geven via de website van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) alle tekortkomingen door, maar het onderhoud en de signalisatie bij de fietspaden blijft een ramp. Het excuus van de gewestwegen accepteer ik niet, want in Vollezele zie ik een verhoogd fietspad, flitspalen en zebraverlichting op de Edingsesteenweg, terwijl dat in Ninove ontbreekt.'