onderwijs

Onderwijs

• Voldoende capaciteit en aangepaste infrastructuur voor elk type en niveau van onderwijs dat de stad organiseert: twee vereisten om een kwaliteitsvol en gevarieerd onderwijspakket te kunnen aanbieden.
  • De N-VA kiest voor een onderwijsraad en een onderwijsregisseur om onderwijsmateries in de stad en de deelgemeenten te coördineren. Zo wordt netoverschrijdende samenwerking gemakkelijker. Deze onderwijsregisseur is bij voorkeur de voorzitter van de onderwijsraad en idealiter de schepen van Onderwijs.
  • De aandacht voor de deelgemeenten mag niet verslappen. Het blijft belangrijk dat kinderen hun lagere school kunnen afwerken in hun vertrouwde omgeving met de vriendjes uit hun dorp.
  • De overheid speelt in het onderwijsbeleid een coördinerende rol tussen alle scholen en onderwijsverstrekkers, ouders, politiediensten, sociale diensten en huisartsen, kinderopvang, gemeentelijke diensten, horeca en zo meer.
  • De mogelijkheden van ochtend-, avond- en vakantietoezicht moeten maximaal en creatief worden benut om in de eerste plaats werkende, studerende of werkzoekende ouders wat meer tijdsruimte en flexibiliteit te gunnen. N-VA wil met de betrokkenen een oplossing zoeken voor het vervoer tussen school en opvang.
  • Leerlingen en bedrijven moeten met elkaar in contact worden gebracht. Bedrijven kunnen bedrijfsbezoeken voorzien voor de jongere studenten en stageplaatsen voor de bijna afgestudeerden. Het onderwijs kan van zijn kant helpen door voor de knelpuntberoepen in onze streek gepaste opleidingen aan te bieden.

Nieuws over dit onderwerp