Werking GROS in vraag gesteld.

Op 27 januari 2018, over deze onderwerpen: Financiën, Politiek, Verenigingen, Ontwikkelingssamenwerking

De werking van de Gemeentelijke Commissie voor OntwikkelingsSamenwerking (GROS) werd op de gemeenteraad van 25 januari door N-VA op de korrel genomen. Volgens N-VA is er van een degelijke en onafhankelijke werking geen sprake en wordt deze situatie bewust zo in stand gehouden. Kurt Van Den Driessche (N-VA): ‘Wij hebben geen enkel probleem met een adviesraad zoals de GROS, maar die moet dan wel in alle onafhankelijkheid zijn adviezen kunnen formuleren. De adviesraad in intussen 2 jaar bezig, maar nog steeds is er geen huishoudelijk reglement, geen afsprakennota, geen voorzitter, geen secretaris, geen dagelijks bestuur. Eigenlijk komt het er op neer dat de schepen en de ambtenaar het voorbereidende onderzoek doen en de toelichting geven, waarna de adviesraad mag adviseren op basis van wat ze te horen hebben gekregen. Dat kan je dus niet ernstig noemen en nog minder onafhankelijk.’ Voor N-VA is het dan ook logisch dat de schepen van mening is dat voor hem alles vlot werkt. Hij krijgt de adviezen die hij wil, zonder dat er veel tegenspraak mogelijk is. Dat werd door de schepen evenwel tegengesproken. Voortaan zullen de leden de subsidieaanvragen wel vooraf kunnen inkijken en beoordelen. Kurt Van Den Driessche: ‘Daarmee wordt bevestigd dat dit vroeger niet echt het geval was.’ Op de vraag of het volledige budget voor ontwikkelingssamenwerking vorig jaar werd opgebruikt moest de schepen schoorvoetend toegeven dat dit niet het geval was. Door een administratieve vergetelheid werd ongeveer 3.500 euro dus niet uitgekeerd.