N-VA weegt op rechtspositieregeling

Op 19 december 2017, over deze onderwerpen: Politiek, Personeel

Tijdens de gemeenteraad van 14 december werd er een stevig debat gehouden over de aanpassing van de rechtspositieregeling (RPR) voor de ambtenaren van de stad. Die ‘RPR’ formuleert onder andere hoe examens moeten verlopen en hoe mensen worden aangeworven. De voorgestelde aanpassingen handelden ook over deze twee onderdelen van de RPR. Al tijdens de commissie formuleerde de N-VA een reeks opmerkingen, bedenkingen en vragen. Kurt Van Den Driessche (N-VA): ‘Op de vragen kregen we een bevredigend antwoord en ook drie voorstellen tot verduidelijking of herformulering werden al tijdens de commissie aanvaard. Maar strikt genomen zijn dit slechts technische verbeteringen die los staan van de politieke keuzes die worden gemaakt.’

Tijdens de gemeenteraad kwam er dus nog een politiek vervolg op de technische discussie. Volgens de N-VA zetten de aanpassingen immers de deur op een kier voor vriendjespolitiek en politieke benoemingen. Iets wat de meerderheid formeel probeerde te ontkennen. Kurt Van Den Driessche (N-VA): ‘Als de meerderheid dan toch ontkent dat dit de bedoeling is, dan kunnen de teksten beter ongewijzigd blijven, of moeten ze verder worden verfijnd om de achterpoortjes te sluiten.’ Omdat de meerderheid wilde vermijden dat hen vriendjespolitiek zou worden verweten, werden daarom tijdens de zitting nog een aantal aanpassingen doorgevoerd. Voor hogere ambtenaren zal de jury dan toch grotendeels of zelfs uitsluitend uit externen bestaan i.p.v. uit slechts één derde aan externen. Hun preselectie zal ook gebeuren door een extern selectiebureau i.p.v. door eigen mensen. Twee belangrijke elementen om de objectiviteit van de beoordeling te garanderen. Voor lagere graden werd wel aanvaard om minimaal één derde aan externe juryleden uit te nodigen.

N-VA is tevreden met deze aanpassingen. Fractieleider Joost Arents (N-VA) besluit: ‘De tijd van politieke benoemingen moeten we dringend achter ons laten. De juiste persoon op de juiste plaats, daar gaan wij voor.’