U bent hier
N-VA staat alleen in dossier voor veiligere N8
Tijdens de gemeenteraad van januari stond de N-VA opnieuw tegenover alle andere partijen in de gemeenteraad. Aanleiding was de aanvraag van het Agentschap Wegen en Verkeer voor de uitvoering van twee keerpunten op de Brakelsesteenweg en de vraag van een investeerder om een voetweg te verplaatsen. De keerpunten zijn een onderdeel van het project met grootschalige kleinhandel maar lossen volgens de N-VA ook de bestaande problemen op. Zo zullen de keerpunten zorgen voor een betere doorstroming en verhoogde veiligheid. Twee problemen waar de Brakelsesteenweg zeker mee te kampen heeft. Dat de meerderheid samen met Forza bezwaar wil aantekenen tegen deze aanvraag en de voetweg niet wil laten verplaatsen, kan bij de N-VA dus niet op begrip rekenen. Dit standpunt van de meerderheid toont voor de N-VA alleen maar aan hoe pijnlijk het voor sommigen in de meerderheid is om vast te stellen dat dit project er hoe dan ook zal komen.
N-VA als enige consequent
Toon Van Melkebeek (N-VA) stelde om te beginnen dat het ook niet veel uit maakte wat de stad in dit dossier zou doen en de deputatie wel zal beslissen. Van Melkebeek: 'Alle adviezen van de stadsdiensten voor het verplaatsen van de voetweg waren positief. Iedere deskundige is het er over eens dat keerpunten de beste oplossing zijn. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om nog een geloofwaardig bezwaar te kunnen opmaken.' Kurt Van Den Driessche (N-VA) voegde er aan toe dat de meerderheid blijkbaar was vergeten bezwaren in te dienen tijdens het openbaar onderzoek voor het verplaatsen van de voetweg, want die waren er niet. Dat de voetweg zelfs niet bruikbaar is maakt des te meer duidelijk dat het bij de meerderheid ook niet om de voetweg zelf gaat, maar het dossier er achter. Van Den Driessche: 'Binnen de meerderheid zullen ze intussen ook wel beseffen dat het kalf reeds verdronken is. Alle partijen die nu tegen dit project zijn vergeten blijkbaar dat ze het Ruimtelijk Uitvoeringsplan dat dit project mogelijk maakt, unaniem hebben goedgekeurd tijdens de vorige bestuursperiode. Om de eigen achterban te sussen probeert men de schijn hoog te houden door dit schaduwgevecht tegen alles wat maar met dit project te maken heeft. Voor hen is het tegenhouden van dit project belangrijker dan de verkeersveiligheid en de doorstroming op deze drukke weg. Voor ons niet.'
Keerpunt of rotonde
Van Den Driessche probeerde de meerderheid ook nog duidelijk te maken dat een keerpunt beter is voor de doorstroming dan de rotondes waar de schepen van mobiliteit altijd op terug komt. Bij keerpunten heeft het verkeer op de N8 voorrang, bij een rotonde niet. Dat de schepen aan die rotondes blijft vasthouden kunnen ze bij N-VA dus niet begrijpen.