U bent hier
N-VA Ninove wil zwaar doorgaand vrachtverkeer weren tijdens schoolspits
Er bestaat ongerustheid bij ouders over de toename van zwaar doorgaand vrachtverkeer in het stadscentrum van Ninove. Jeroen Van Assche (bestuurslid N-VA) en zelf vader van twee (kleine) kinderen begrijpt dat angstgevoel maar al te goed. De zware vrachtwagens vormen in combinatie met de schoolgaande jeugd gevaarlijke verkeerssituaties. N-VA Ninove wil extra aandacht geven aan de zwakke weggebruiker en wil een verbod op vrachtwagens instellen, bij het begin en einde van de scholen, zoals ook werd beslist in Aalst.
Maatregelen voor meer verkeersveiligheid
Om het vrachtverkeer in de Ninoofse binnenstad tot een minimum te beperken wil N-VA verschillende maatregelen invoeren. Een eerste maatregel is het verbod op zwaar vervoer +3,5 ton in de Brusselstraat, Burchtdam, Preulegem en de Weggevoerdenstraat. Op die manier ontstaan er uitsluitend 2 toegangswegen voor zware vrachtwagens tot het stadscentrum, nl. de Centrumlaan en de Mallaardstraat. De tweede brug (Oude Kaai) en de toekomstige derde brug over de Dender die de Fabeltasite zal verbinden met de Mallaardstraat, moeten de rechteroever ontsluiten.
Jeroen Van Assche: “Wekelijks gebeurt er in ons land een dodehoek-ongeval, de helft met verschrikkelijke afloop. We moeten er alles aan doen om dit in Ninove te vermijden.”
Tonnagebeperking tijdens schoolspits
Een tweede maatregel is een toegangsverbod met tonnagebeperking voor alle vrachtwagens met toegestane maximum massa + 5,5 ton tijdens de schoolspits binnen de ring van Ninove. De schoolspits is als volgt ingedeeld: op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: ’s morgens van 07.45 tot 08.45 uur, in de namiddag van 15.30 tot 16.45 uur. En op woensdag ’s morgens van 07.45 tot 08.45 uur, en ’s middags van 11.30 tot 12.30 uur. Ook werftransporten en werken op het openbaar domein moeten zich aan deze tijdsblokken houden.
Overleg met handelszaken
N-VA Ninove stelt ook voor om in overleg met de handelszaken te onderzoeken of de bevoorrading van winkels kan gebeuren met kleinere vrachtwagens en of intelligente logistieke software kan helpen met het efficiënt inplannen van transport. Deze maatregelen kunnen in combinatie met betere fietspaden, ook de filedruk in de stadskern doen afnemen. Want door de gevaren op de weg, verkiezen ouders nog steeds de auto als veiligste transportmiddel in het woon-schoolverkeer.