U bent hier
N-VA betreurt dat Ninove nog altijd niet beschikt over deelwagens
In het voorjaar van 2020 kondigde schepen Van De Winkel een “ambitieus” actieplan aan om zowel in het centrum van de stad, maar ook in de deelgemeentes op korte termijn deelwagens en -fietsen te plaatsen.
N-VA Ninove en gemeenteraadslid Karolien De Roose (N-VA) hadden toen kritiek op de eigengereide aanpak van het Ninoofs stadsbestuur om niet in te stappen in het autodelenproject van Solva. Volgens N-VA zou Ninove hierdoor veel later dan al onze omringende steden en gemeenten beschikken over een systeem van deelwagens.
De kritiek van N-VA Ninove werd in 2020 weggelachen door schepen Van De Winkel. De deelwagens zouden er zijn in januari 2022 en door de aanpak van de schepen zouden de door de stad aangekochte elektrische wagens ook volledig gesubsidieerd en dus “gratis” zijn.
Uit een recent antwoord op een schriftelijke vraag van Karolien De Roose blijkt dat de aangekochte elektrische wagens slechts voor 75% werden gesubsidieerd en in tegenstelling tot de verklaringen van schepen Van De Winkel dus niet “gratis” zijn. Uit het antwoord blijkt ook dat er nog een openbare aanbesteding moet worden uitgeschreven vooraleer Ninovieters kunnen gebruik maken van deelwagens en het dus allerminst zeker is dat het project rond is begin 2022.
Steven Vanden Berghe (bestuurslid N-VA Ninove) “Dit dossier is een typisch symbool van de aankondigingspolitiek van de Ninoofse meerderheid. Door het getreuzel van de meerderheid en de bevoegde schepen Van De Winkel is Ninove de grootste stad in Oost-Vlaanderen zonder deelwagens.” Steven Vanden Berghe “vraagt dat het project absolute prioriteit krijgt zodat Ninovieters hopelijk in 2022 kunnen gebruik maken van deelwagens. Wat kan in al onze buurgemeenten en steden en in de overgrote meerderheid van steden en gemeenten in Vlaanderen zou eigenlijk ook moeten kunnen in een centrumstad zoals Ninove”.