U bent hier
N-VA als goede huisvader
Wat op het eerste zicht een eenvoudig en technisch dossier leek, lokte tijdens de gemeenteraad van 15 december uiteindelijk een zeer inhoudelijke discussie uit. Die kwam er op aangeven van raadslid Kurt Van Den Driessche. Toen de schepen uiteindelijk enkele zeer moeilijke vragen kreeg voorgeschoteld werd beslist het punt dan maar uit te stellen.
De discussie begon over de vraag om de rooilijn aan het Savooiplein te verplaatsen zodat een aanpalende eigenaar van zijn rijwoning een drie-gevel woning zou kunnen maken. Op zich een zinvol initiatief, ware het niet dat de meerderheid geen rekening had gehouden met de gevolgen van die beslissing.
Kurt Van Den Driessche: 'De rooilijn verplaatsen heeft niet alleen tot gevolg dat de stad een stuk bouwgrond verliest, maar ook dat de waarde van de woning van een aanpalende eigenaar plots behoorlijk stijgt. In het voorstel stond echter niets over een eventuele compensatie voor die meerwaarde terwijl in andere dossiers waar mensen een stukje grond kopen om iets te realiseren, zelfs voor een beperkte meerwaarde, een extra bedrag wordt aangerekend. Dit is volgens ons geen voorbeeld van goed bestuur. Het wordt echter nog erger als je de motivatie van de meerderheid leest. Zij stellen dat er geen probleem is zolang de parkeerplaatsen op het Savooiplein bewaard blijven bij de ontwikkeling van dat hoekperceel. Alleen is dit technisch zo goed als onmogelijk. Wanneer er op de hoek appartementen zouden komen, dan moet er per woongelegenheid ook een staanplaats of garage worden voorzien. En als de openbare weg langs de zijkant van dat pand komt te liggen, dan weet je zo dat de garages daar zullen worden ingeplant en de parkings zullen moeten verdwijnen om toegang tot die garages te verlenen. Meer nog, wij zijn er van overtuigd dat een aanzienlijk deel van het Savooiplein zal moeten worden heringericht. Wij begrijpen daarom niet dat de stad in dit verhaal zou meegaan.'
N-VA verwees verder nog naar het feit dat de stad ook zelf al een landmeter had aangesteld om het plan op te maken, zonder het voorafgaandelijk akkoord van de gemeenteraad en op eigen kosten. Toen Van Den Driessche de schepen vroeg voor wie deze aanpassing van de rooilijn eigenlijk opportuun was, werd het punt uitgesteld.