Jong N-VA wil concreet en doordacht plan voor studieruimtes in Ninove.

Op 19 mei 2020

Met het hele gezin thuis werken, studeren, huiswerk maken, het is niet altijd even eenvoudig. Dagelijks horen we op het nieuws hoe we jongeren moeten blijven engageren om de maatregelen in acht te nemen en te blijven volhouden. Maar naast het feit dat zij in de fleur van hun leven zitten, en hun leven deels aan banden wordt gelegd, moeten ook zij blijven presteren om hun studies tot een goed einde te brengen. De dag van vandaag zijn ze hiervoor dan ook zo goed als volledig op zichzelf aangewezen.

Als lid van Jong N-VA Ninove vindt Laura PEETERS het dan ook te betreuren dat hieromtrent nog geen concreet plan op tafel ligt:

"Op vrijdag 15 mei kwam de Facebook-post van "Studeren In Ninove" dat er volop gewerkt wordt aan het uitwerken van een concreet en goed plan. Voor jongeren is er dus nog steeds geen zicht vanaf wanneer zij even ‘uit hun kot mogen komen’ en kunnen studeren in een veilige en rustigere omgeving."

Is het niet haalbaar om hen een datum te geven waarop dit plan dan concreet en duidelijk uitgewerkt kan worden en zij gebruik kunnen maken van studieruimtes? In Ninove vinden we voldoende accommodaties om dit georganiseerd te krijgen. Zeker nu er geen evenementen mogen plaatsvinden. Zo zijn er goede opties zoals plaatselijke sportzalen, buurthuizen (bv. Berndam of De Linde) en/of de gemeenteraadszaal. Om de hygiëne (ook sanitair) en veilige afstand voor de jongeren te kunnen garanderen kunnen er ook verschillende zalen/ruimtes in gebruik genomen worden.

Laura Peeters: "Kon dit plan al niet op voorhand reeds gedeeltelijk uitgewerkt worden? Iets wat voor de scholen ook geldig is. Jongeren zitten in de blokperiode met bakken leerstof aan zelfstudie. Wat voor sommigen niet eenvoudig is, en al zeker niet in een omgeving waar het hele gezin thuis is."

Het belangrijkste punt is om dit veilig en grondig te organiseren, zodat de maatregelen gerespecteerd kunnen worden:

-       Afstand houden (1,5 meter), aanwijzers met éénrichtingsverkeer

-       De tafels en stoelen die iedere dag, zowel voor als na de in gebruik name, goed ontsmet dienen te worden.

-       De mogelijkheid om handen te wassen met water en zeep en deze veilig af te drogen.

-       Correct gebruik van sanitair. Ontsmetten van toiletten en handgels ter beschikking stellen.

-       Mondmaskers dienen ten allen tijden gedragen te worden, behalve aan de studeertafel zelf. (Op voorwaarde natuurlijk dat iedereen aan zijn eigen ontsmette tafel studeert en de afstand respecteert)

Belangrijkste is het systeem van vooraf inschrijven, zodat jongeren niet aankomen in de studieruimte terwijl deze al volzet is. Dit wekt frustraties op die we in deze tijden beter kunnen vermijden. Deze inschrijvingen kunnen door de jeugdconsulent opgevolgd worden. Iets wat bijvoorbeeld ook gebeurt met de speelpleinen. Deze situatie kunnen we zeker ongewoon noemen en ook hier moeten de nodige maatregelen genomen worden.

Laura PEETERS: "Ik ben ervan overtuigd dat onze jongeren genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om hier verstandig mee om te gaan. Geef onze jongeren de kans en een richtdatum (we zijn al meer dan halfweg mei) om snel ‘uit hun kot’ te komen om samen te studeren in een rustige en veilige omgeving."