Gouverneur vernietigt onderhandse toekenning van kunstwerken doorsteek Watté

Op 22 juni 2021, over deze onderwerpen: Financiën

Tijdens de gemeenteraad van 1 maart 2021 interpelleerde gemeenteraadslid Rudy Corijn (Forza Ninove) inzake het dossier tot onderhandse toekenning van kunstwerken voor de doorsteek Beverstraat – Kaardeloodstraat.

Niet alleen de extreem hoge kostprijs van deze “prestigekunstwerken”, dewelke dreigt op te lopen tot meer dan € 100.000,00 en het feit dat er geen andere kunstenaars gecontacteerd werden, waren een doorn in oog van raadslid Rudy Corijn (Forza Ninove), en raadslid Karolien De Roose (N-VA). Ook konden beide gemeenteraadsleden zich niet vinden in de wijze waarop dit dossier, zowel politiek als administratief, tot stand kwam en legden dan ook ( elk afzonderlijk) klacht neer tegen de gunning van de kunstwerken bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Onderhandelingsprocedure Wet op overheidsopdrachten niet nageleefd.

Karolien De Roose (N-VA) en Rudy Corijn (Forza Ninove) waren van oordeel dat de Wet op de overheidsopdrachten niet werd gerespecteerd. Deze Wet regelt de aanbesteding van overheidsopdrachten en is gebonden aan heel strikte procedures, regels, termijnen, bedragen en uitzonderingen.

Een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking kan enkel worden toegepast in bepaalde uitzonderlijke gevallen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor kunstwerken, waarbij het unieke karakter en de waarde van het kunstvoorwerp inherent zijn aan de identiteit van de kunstenaar.

De gouverneur van Oost Vlaanderen, Carina Van Cauter, geeft klagers over de volledige lijn gelijk en stelt dat de “redenen van het stadsbestuur niet draagkrachtig genoeg zijn om het unieke karakter van de kunstwerken dat onlosmakelijk verbonden moet zijn met de kunstenaar aan te tonen”.

Schending van de beginselen van behoorlijk bestuur en de motiveringsplicht

Gemeenteraadslid Rudy Corijn (Forza Ninove) stelde tevens dat het zorgvuldigheidprincipe als beginsel van behoorlijk bestuur en de motiveringsplicht werden geschonden.

De gouverneur van Oost-Vlaanderen, Carina Van Cauter, stelt ook in deze raadslid Rudy Corijn (Forza Ninove) in het gelijk en meldt in haar vernietigingsbesluit: “ … dat de bestreden collegebeslissing van 16 november 2020, artikel 42 §1°,d,i van de wet inzake overheidsopdrachten schendt, alsook het zorgvuldigheidsbeginsel en de motiveringsplicht als beginsel van behoorlijk bestuur.”

Opmerkingen oppositie weggewuifd. Oppositie zal “ lik op stuk “ geven.

Het is niet de eerste keer dat opmerkingen van de oppositie tijdens de gemeenteraad laconiek en hoogachtend worden weggewuifd.

Hoe spijtig ook voor de andere betrokkenen (kunstenaars/leveranciers …) in dit en andere dossiers , zal de oppositie meer dan ooit “ de dossiers met een reukje “ blijven opvolgen en toetsen aan hun wettelijk kader.

Waar nodig zal deze “Ninoofse Vivaldi- coalitie“ lik op stuk krijgen!