‘Cambio’ deelwagens in Ninove: te weinig, te laat en te duur

Op 21 augustus 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Vorige  week werden in Ninove eindelijk de langverwachte deelwagens gelanceerd. Alhoewel in Oost-Vlaanderen 83% van de steden en gemeenten al een systeem van deelwagens hebben uitgerold, bleef Ninove als middelgrote stad achter. Dat kwam omdat de bevoegde schepen Vande Winkel in 2020 niet wou instappen in het autodeelproject van Solva, een succesvol uitwisselingsproject uit onze eigen streek.

Karolien De Roose (gemeenteraadslid N-VA Ninove) en Steven Vanden Berghe (voorzitter N-VA Ninove) waarschuwden toen al voor de eigengereide aanpak van de schepen en het stadsbestuur. N-VA was van mening dat onze stad achterop zou hinken in tegenstelling tot onze buurgemeenten en het uitwisselingsproject van Solva zou de lokale autodeelmarkt laten groeien in onze eigen streek. De kritiek van N-VA Ninove werd weggelachen, want men dacht een snellere en goedkopere oplossing te vinden door zelf wagens aan te kopen en te verhuren aan de Ninovieters. Volgens N-VA Ninove waren eigen stadsdeelwagens totaal onrealistisch en een budgettair ondoordachte ‘fata morgana’.

Drie jaar later blijkt die kritiek van N-VA Ninove terecht te zijn. De stad Ninove is ingestapt in ‘Cambio’, een bestaand systeem van deelwagens. Niet alleen zijn de gebruikskosten en de abonnementskosten van Cambio hoger dan bij Solva, er worden in heel Ninove slechts 2 deelwagens aangeboden. Daarnaast mist men de kans om, door ook te delen in de opbrengst, de gemeentekas te spijzen. In Denderleeuw is dat al het geval, daar rijden net zoals in Geraardsbergen 3 deelwagens rond van Solva, en in Aalst al meer dan 20.

Sam De Duffeleer (N-VA bestuurslid): “Opnieuw worden de Ninoofse deelgemeenten vergeten bij de investeringen door het stadsbestuur. In Geraardsbergen en Aalst zijn er ook deelwagens voorzien in de deelgemeenten en niet enkel in het centrum. Voor N-VA Ninove zal aandacht voor voldoende investeringen in de deelgemeenten een prioritair programmapunt zijn voor de verkiezingen in 2024.”

Jeroen Van Assche (N-VA bestuurslid): “Onze lokale economie werd er volledig afgereden en miskend. Daarbovenop moet men bij ‘Cambio’ hoge abonnementskosten betalen met een waarborg die kan oplopen tot 500 euro. Bij het lokale deelwagensysteem van ‘Solva’ zijn die kosten onbestaande.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is