Aanvullende personenbelasting blijft 7,5%

Op 19 december 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Politiek
Eurobiljetten

Tijdens de speciale gemeenteraad rond de financiën van de stad Ninove werd beslist om de aanvullende personenbelastingen te behouden op 7,5%. Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen worden er dus geen cadeau’s uitgedeeld. Maar de interessantste discussie werd in de marge van dit agendapunt gevoerd. Ook al blijft de belastingvoet ongewijzigd, de netto ontvangsten die de stad van de federale overheid zal ontvangen, zullen relatief gezien dalen. Volgens SP.A is dit het negatieve gevolg van de tax-shift van de federale regering. Daardoor is er volgens hen minder beleidsruimte voor de stad.

Dit was een geweldige voorzet voor de N-VA-fractie. Kurt Van Den Driessche (N-VA) repliceerde dan ook gevat: ‘Wij bedanken onze collega voor deze toelichting en wij ontkennen deze ook niet, integendeel. Wat onze collega vertelt is dat het dus klopt dat de Vlaamse kiezer inderdaad minder personenbelastingen betaalt door de tax-shift. Anders gezegd geven jullie dus eindelijk toe dat de koopkracht stijgt. Mocht u het niet geloven van de N-VA, dan hoort u het nu dus van de SP.A.. En als de kiezer minder belastingen betaalt, dan kunnen wij daar alleen maar blij om zijn.’

Ook de zogezegde daling van de federale dotatie werd door N-VA onmiddellijk genuanceerd. Door de invoering van enkele nieuwe en lucratieve retributies en belastingen, zoals het betalend parkeren en de retributie op het verdelen van reclamefolders, wordt die kleine vermindering van inkomsten uit de personenbelasting, al meer dan ruim gecompenseerd. Meer nog, doordat het aantal inwoners van Ninove blijft stijgen, zullen de inkomsten uit de personenbelasting tussen 2013 (het aantreden van deze meerderheid) en 2018 zelfs 1,5 miljoen euro stijgen. Dat is een stijging van meer dan 10% op 6 jaar tijd. Dat is dus geen daling, maar een behoorlijke stijging, besluit N-VA.