Aanpassing parkeerbeleid op komst

Op 18 december 2016, over deze onderwerpen: Economie en Middenstand, Mobiliteit, Politiek, Ruimtelijke ordening

Normaal had op de agenda van de gemeenteraad van december een punt moeten staan waar de meerderheid haar acties ter ondersteuning van de middenstand zou voorstellen. Dat werd alvast zo beloofd door de bevoegde schepen. Omdat dit uiteindelijk niet het geval bleek te zijn, zette de N-VA daarom het punt maar zelf op de agenda.

Kurt Van Den Driessche: 'Reeds jaren horen we deze meerderheid vertellen hoe moeilijk onze middenstand het wel heeft. Al jaren beloven ze de middenstand te steunen en te helpen. Maar de jaren gaan voorbij en tot op heden hebben we nog geen enkel initiatief van de stad gezien dat de middenstand effectief ondersteunt. Nochtans zijn er maatregelen te over die al in andere gemeenten worden toegepast en door UNIZO worden gepromoot. Waar wachten we dan op?'

De schepen gaf toe zich een beetje te hebben miskeken op de planning maar beloofde opnieuw er werk van te zullen maken. Op het voorstel van N-VA om in de binnenstad het betalend parkeren te vervangen door een blauwe zone werd niet ingegaan. Dit werd zelfs als onrealistisch bestempeld. Het gebrek aan plaatsen werd ontkend, het probleem met de bewonerskaarten niet.

Kurt Van Den Driessche begreep die kritiek niet: 'We zijn het er dus over eens dat bewonerskaarten een ongewenst effect hebben in de handelswijken. Dat op zich is dus positief. Nu hopen we alleen dat u de moed heeft dat probleem ook aan te pakken. Wat de blauwe zone betreft stelt u dus zelf voor om "Shop and Go" zones te voorzien waar je een half uur gratis mag staan, maar zonder de mogelijkheid te verlengen. Daarop vraag ik me af wat dan het verschil is met een blauwe zone van een half uur? Enkel de naam dus. Maar ook hier zijn wij het dus ten gronde eens, behalve dan misschien over de omvang van die "Shop and Go" zone. Voor de extra parkeerplaatsen verwijst u naar de leegstaande plaatsen in de Ninia parking waar men voor relatief weinig geld lang kan staan. Dat klopt, maar dan gaan die mensen natuurlijk eerst in de Ninia eens rond in plaats van in de oude handelskern. Zo stuur je de klanten van onze middenstand rechtstreeks in de handen van hun grootste concurrenten. En als u zegt dat een ondergrondse parkeergarage onbetaalbaar is, dan blijven wij er bij dat er op de Centrumlaan met veel minder geld, ook een behoorlijk aantal bijkomende plaatsen kunnen gerealiseerd worden als er schuin kan worden geparkeerd. Omdat het veel vlotter gaat om zo een schuine parkeerplaats in en uit te rijden zou dat ook de doorstroming in de binnenstad ten goed komen.' De N-VA is dan ook benieuwd wanneer de meerderheid haar actieplan voor de middenstand zal voorstellen en wat er in zal staan.