Wie durft parkeren op Mallaard II?

Op 14 augustus 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Dat er in Ninove vraag is naar bijkomende en liefst gratis parkeerplaatsen in het centrum is een gekend en oud probleem. Dat er een chronische nood is aan parkeerplaatsen nabij het centrum is het gevolg van een onbestaand parkeerbeleid in Ninove. Te lang heeft de stad gerekend op braak liggende terreinen in privé bezit om er per definitie tijdelijke parkings aan te leggen. Erger is dat men het probleem gewoon voor zich heeft uit geschoven zonder te zoeken naar een structurele oplossing. Ook de betaalparking op de oude OCMW terreinen aan het gebouw De Cooman is weer maar een tijdelijke oplossing voor een groeiend probleem. Vroeg of laat zal ook die dus weer plaats moeten maken voor een gebouw. Een lot dat ook de parking rechtover de Twijsterparking staat te wachten. Ook die is gedoemd te verdwijnen.

Een sterk onderbenutte parkeerplaats voor maar liefst 120 wagens, is de Mallaard II parking, langs de Mallaardstraat. Deze parking is net zoals Mallaard I wel gratis, maar ze wordt nauwelijks gebruikt om verschillende redenen. Ten eerste is ze slecht aangeduid. Wie ze niet kent, zal er voorbij rijden zonder het te beseffen. De parking is naar Ninoofse gewoonte ook slecht onderhouden en ze ligt nog iets verder van het centrum. Tot slot is ze onttrokken aan elke vorm van sociale controle. Hierdoor is het de favoriete plek voor sluikstorters en mensen die zaakjes willen afhandelen die het daglicht schuwen. Als je de parking al kent en wil gebruiken moet je dat onbehaaglijke gevoel er bij nemen.

In de plaats van te starten met proefprojecten voor verkeersvrije straten vraagt de N-VA eerst werk te maken van voldoende, gratis, degelijk, aangename en vooral blijvende parkeergelegenheid in het algemeen en de opwaardering van de Mallaard II parking in het bijzonder. Om de gebruikers een veilig gevoel te geven is een minimum aan sociale controle noodzakelijk. Dit betekent dat de parking zichtbaar moet zijn vanaf de straat. In de groenbuffer tussen de parking en de straat zal dus grondig gesnoeid moeten worden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de parking direct veel zichtbaarder zal worden. Extra bewegwijzering vanaf de ring kan helpen om mensen van buiten Ninove de weg naar de parking te wijzen. Een degelijke verharding zonder plassen en modder, gecombineerd met een degelijk pad dat aansluit op het voetpad langs de Mallaardstraat kan er voor zorgen dat je met propere voeten en zonder bespatte broek in het handelscentrum geraakt. Met de juiste verlichting en inrichting kan deze parking bovendien een nieuw en aangenaam stukje Ninove worden dat bijdraagt tot de bereikbaarheid en de heropleving van ons stadsscentrum.

Mocht de parking op termijn een groeiend succes kennen, kan er zelfs worden overwogen er een parkeertoren van enkele verdiepingen te bouwen waardoor de capaciteit verveelvoudigd. Met een loods als buur kan dat geen probleem zijn. Ook eventuele uitbreiding richting centrum moet worden onderzocht.

De N-VA zal daarom op de volgende gemeenteraad deze concrete ingrepen ter stemming voorleggen. We zijn benieuwd of de meerderheid er oren naar zal hebben.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is