Persbericht m.b.t. de klacht, ingediend bij de raad voor verkiezingsbetwistingen

Op 25 december 2012, over deze onderwerpen: Politiek

N-VA Ninove  wenst te reageren op een aantal persartikels,  e mails en berichten welke op  face-book en/ of andere sociale forums verschenen . Wij nemen tevens de gelegenheid te baat  om een aantal standpunten van  N-VA Ninove toe te lichten.

Vooreerst benadrukt N-VA Ninove dat de klacht d.d. 13/11/2012, ingediend bij de raad voor verkiezingsbetwistingen, formeel werd ingediend namens de N-VA afdeling Ninove en dit na bespreking en goedkeuring door het N-VA afdelingsbestuur.

N-VA Ninove betreurt ten zeerste dat zowel in de pers, alsmede  ten persoonlijken titel er meermaals verwezen wordt naar de ondertekenaar/indiener van het bezwaarschrift en beklemtoont dat deze handelde met toestemming van het bestuur van N-VA Ninove.  Het regelmatig verwijzen naar de achtergrond en de politieke loopbaan van de ondertekenaar  en deze afschilderen als de grote boosdoener lijkt N-VA Ninove niet relevant. De echte boosdoener voor deze situatie moet elders worden gezocht.

Wat de klacht zelf betreft.

Ondanks het indienen van een memorie van toelichting door zowel de meerderheidspartijen, als de lijsttrekker van Forza,  werd het verzoekschrift ingediend in de vorm, binnen de termijn en op de wijze zoals decretaal vereist  en voldoet het in zijn geheel aan de ontvankelijkheidsvereisten vervat in artikel 208 §3 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet.

In tegenstelling tot wat vermeld in de memorie van Open Vld-Cd&v en Spa/Groen heeft N-VA Ninove in haar verzoekschrift niet gevraagd om de lijsttrekker van Forza uit zijn ambt te schorsen. Wel werd door diverse partijen  in de loop van debatten tijdens de hoorzitting van 12/12/2012 hiernaar verwezen.

Wat betreft de eerste klacht ( sluiten en heropenen van kieslokaal nr. 24) benadrukt de commissie dat de aangevoerde onregelmatigheid is aangetoond en deze een schending uitmaakt van artikel 134, tweede lid van het lokaal en provinciaal kiesdecreet.

Bij de beoordeling van de tweede klacht ( ongeoorloofde aanwezigheid van verkiezingsaffiches van een CD&V kandidate aan de kieslokalen)  stelt de commissie dat deze onregelmatigheid een schending uitmaakt van het Besluit van de Vlaamse Regering  van 20 april 2012, meer bepaald artikel 3 dat stelt dat geen verkiezingsaffiches mogen worden aangebracht op de dag van de verkiezingen tussen 7 uur en 15 uur.

In haar tussenconclusies stelt de commissie dat klachten 1 en 2 dus weldegelijk overtredingen betreffen, maar onvoldoende invloed hebben op de uitslag om de zetelverdeling te beïnvloeden. Zij verwijst in haar eindconclusie echter wel naar de samenhang van de drie klachten, dewelke samen voldoende grond opleveren  om de verkiezingen ongeldig te verklaren.

De derde klacht  had als onderwerp de ongeoorloofde beïnvloeding van kiezers en had betrekking op alle stembureaus en alle stemplichtigen in de stad Ninove.

De commissie en ook alle partijen (inclusief Forza) bevestigden dat de bewuste oproep om een pint te tracteren aan iedereen die een foto van zijn stem voor Forza kon voorleggen, werd geplaast voor 14 oktober 2012.

De traktatie en de oproep daartoe maakt de verspreiding uit van een geschenk in de zin van artikel 194 van het provinciaal en lokaal kiesdecreet . Ter hoorzitting beaamde betrokken lijsttrekker dat hij de hele avond en dit tot 6 uur ’s morgens instond voor de betaling van alle drank.

De commissie vermeld dat de “ handigheid “ van een uitgesteld traktatie niets verandert aan de beschreven context. Het geven van een geschenk voor de verkiezingen en het doen van een uitdrukkelijke belofte om na de verkiezingen een geschenk te geven worden functioneel als gelijkwaardig beschouwd. In beide gevallen vormt dit een ongeoorloofde poging tot beïnvloeding van de kiezer.

Aangezien er wordt vastgesteld dat slechts 28 stemmen dienen te verschuiven naar de CD&V, opdat een zetelverschuiving van de 33e  zetel  van Open VLD naar CD&V  zou plaatsvinden, wordt het als realistisch beschouwd dat  de laakbare handeling van de lijsttrekker van Forza de zetelverdeling heeft beïnvloed.

De commissie concludeert dan ook dat de feitelijkheden welke door N-VA Ninove zijn aangevoerd, op zich genomen voor de derde klacht, maar “ook in hun samenhang voor de drie klachten “, grond opleveren voor een ongeldigverklaring van de verkiezingen en spreekt zich dan ook in die zin uit.

Uiteraard is N-VA Ninove tevreden met de beslissing. Niet omdat dit aanleiding geeft tot herverkiezingen, maar omdat werd bevestigd dat bij de stembusgang meerdere regels werden overtreden. Als partij die de slogan “De kracht van verandering” heeft gebruikt vonden we het dan ook onze plicht om deze onregelmatigheden te melden.

De commissie stelt dus duidelijk dat er rechtsgronden zijn waaruit blijkt dat er driemaal  overtredingen werden begaan.  Het feit dat het om drie verschillende overtreders gaat, ontkracht dan ook helemaal het verhaal dat het ingediende verzoekschrift gericht is tegen één bepaald persoon; met name de lijsttrekker van Forza. Gezien een eventuele zetelverschuiving ook in eerste instantie de CD&V ten goede komt, kan ook bezwaarlijk worden gesteld dat we de klacht uit eigen belang hebben ingediend. De enige reden van onze keuze om klacht in te dienen is en blijft dat Ninove nood heeft aan een nieuwe politieke cultuur.

N-VA  staat voor gelijkheid voor iedere burger en toepassing van gelijke rechten en plichten voor iedereen.

N-VA  Ninove weet dat niet iedereen gelukkig is met herverkiezingen. Niettemin krijgt de kiezer die begaan is met het welzijn en de toekomst van zijn stad de kans om zich voortijdig uit te spreken over de gevormde coalitie in Ninove. Zoals u weet werd N-VA op een nogal onorthodoxe wijze geweerd uit de coalitie.

Tijdens de coalitiegesprekken werden wij in de steek gelaten door mensen waarvan wij dachten dat zij ook streefden naar verandering, een nieuwe politieke cultuur. Dat was toch wat de kiezer heeft proberen duidelijk maken dachten wij. Spa-Groen heeft ons dan ook zwaar ontgoocheld wanneer bekend werd dat zij de afgestrafte meerderheid uit nood gingen helpen.  U leest hierover meer in ons volgende huis-aan-huis blad.

Door de nakende herverkiezing in Ninove krijgt de kiezer nu een tweede kans om zich uit te spreken. Als N-VA zullen wij ons correct en met respect neerleggen bij de democratische beslissing van de Ninovieters. Ongeacht ons resultaat zullen wij blijven ijveren voor het algemeen belang van alle inwoners, zoals we het de voorbije jaren ook al hebben gedaan.

N-VA Ninove neemt kennis van het hoger beroep dat de meerderheidspartijen hebben ingediend bij de Raad Van State. Wij respecteren uiteraard het grondwettelijk recht van ieder om dit hoger beroep in te stellen bij de daarvoor bevoegde instanties. Wij stellen ons wel de vraag wat de meerderheidspartijën hiermee willen bekomen? Er wordt immers beroep aangetekend tegen beslissingen dewelke duidelijk stellen dat de wetgeving van onze decreten e.d. op drie niveaus werd geschonden.

Wij wachten nu samen met u in spanning af wat het oordeel van de Raad van State zal zijn. Wij zullen niet nalaten ook op dat niveau de evenwaardige rechten van onze burgers te vrijwaren. Hoe dan ook zullen wij de beslissing aanvaarden.

Inmiddels maakt N-VA zich klaar om opnieuw naar de stembus te trekken. We mogen de kiezers nog altijd recht in de ogen kijken en  zullen met nog meer overtuiging  de komende weken ons programma en toekomstvisie verdedigen.

Tot slot verbaast de N-VA zich er over dat de meerderheidspartijën de populistische toer op gaan door te verkondigen hoe veel geld die herverkiezingen de belastingbetaler wel gaan kosten en dat iedereen nu nog eens zal moeten gaan stemmen. Blijkbaar waren deze ongemakken voor de burger in 1989 niet aan de orde toen de liberale partij voor herverkiezingen zorgde? Het resultaat van die herverkiezingen betekende alvast een ware aardverschuiving op politiek vlak.