Ninove rijp voor volkstuinen

Op 22 oktober 2013, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Ruimtelijke ordening

Onlangs organiseerde de N-VA in Ninove een steekproef om bij appartementsbewoners na te gaan in welke mate er vraag was naar volkstuintjes. Niettegenstaande de bevraging door een oppositiepartij werd uitgevoerd en er geen al te grote persbelangstelling voor was, konden we rekenen op een zeer behoorlijke respons.

De nood bestaat
De N-VA heeft met haar steekproef alvast aangetoond dat er wel degelijk vraag is naar volkstuintjes in Ninove. Door de gerichte vragen die werden gesteld weten we ineens ook wat de mensen juist verwachten. Daarbij viel het op dat lang niet iedereen interesse heeft in volkstuintjes om er zelf aan het kweken te gaan. Een aantal van de mensen die hebben gereageerd zien in de volkstuinen ook een ideale sociale ontmoetingsplaats. Een rustige en groene plek om wat bij te praten en de tijd te verdrijven.

Grote of kleine tuin?
In onze bevraging wilden we uiteraard in de eerste plaats te weten komen welke de gemiddelde oppervlakte is die men wenst te bewerken en de prijs die men er voor wil betalen. Daaruit blijkt dat vooral tuintjes van ongeveer 25m² worden gevraagd. Dit neemt niet weg dat er ook geïnteresseerden waren die graag het dubbele zouden bewerken, al is dat duidelijk een minderheid. Zolang er voldoende aanbod is zou het uiteraard wel kunnen dat één persoon meerdere perceeltjes bewerkt.

Eigen bijdrage
Uit de vraag wat men bereid is bij te dragen is ons opgevallen dat men zelfs een meer dan billijke vergoeding wenst te betalen voor een eigen tuintje. Waar een prijs van 2,50€ tot 3,00€ per m² ons redelijk lijkt, hebben we ook antwoorden ontvangen van mensen die er zelfs 10,00€ per m² per jaar voor over hebben. Dit alleen al maakt duidelijk hoe groot de vraag wel is. Op de vraag wat men er zou willen kweken was het antwoord vooral groenten en klein fruit. Het aantal antwoorden van Ninovieters die er bloemen wensen te kweken is eerder beperkt.

Nu handelen!
Nu het duidelijk is geworden dat de vraag naar volkstuintjes bestaat en wat men er van verwacht, menen wij dat de tijd rijp is om effectief op zoek te gaan naar beschikbare en geschikte percelen. De N-VA zal daarom een voorstel in die zin indienen tijdens de volgende gemeenteraad. We hebben wel vernomen dat er niet veel ruimte is voor nieuwe grote investeringen, maar het voordeel van dit initiatief is veelvoudig. En het is perfect mogelijk de kosten te spreiden in de tijd door te starten met beperkte infrastructuur en deze stelselmatig te laten groeien. Mocht de meerderheid interesse hebben in de kennis die wij intussen hebben verworven, zijn wij bereid mee aan tafel te zitten bij het uitwerken van dit initiatief.

De motie die op de agenda werd geplaatst, vindt u in bijlage.

Met vriendelijke Vlaamse groet,
Het bestuur van N-VA Ninove