U bent hier
N-VA vraagt bijkomende aanpassingen aan Den Dollar
Tijdens de toelichting in De Kuip over het verkeersknooppunt aan “Den Dollar”, kwam ter sprake dat dit knooppunt wordt aangepakt omdat het behoort tot één van de 800 zwarte verkeerspunten in Vlaanderen. Het hoofddoel van de heraanleg mag dan ook niets anders zijn dan het terugdringen van het aantal ongevallen; zeker die met lichamelijk letsel. N-VA betwijfelt echter of deze doelstelling wel bereikt zal worden en vooral of degroep van gekwetsten zich in de toekomst niet gewoon gaat bevinden onder de zwakke weggebruikers. N-VA wil alvast niet wachten op een eerste dodelijk slachtoffer om aan de alarmbel te trekken en blijft het betreuren dat men vasthoudt aan dit ontwerp.
Huidig ontwerp afvoeren
In een poging om het ene probleem op te lossen heeft men alvast vele andere gecreëerd. Een paar voorbeelden ter illustratie: de enige veilige manier om fietsers een rond punt te laten gebruiken is door hen te verplichten tegenwijzerzin te rijden, daarover is iedereen het eens. Op een rond punt verwacht immers geen enkele automobilist verkeer dat van rechts komt. Het probleem met het huidige ontwerp is dat dit zou betekenen dat sommige fietsers absurd ver zouden moeten omrijden en dit dus niet altijd zullen doen. De enige juiste aanpak van dit probleem zou zijn om het huidige ontwerp af te voeren. Men verkiest hier echter de fietsers toe te staan beide richtingen te gebruiken, met alle gevaren van dien.
Een ander voorbeeld: vandaag zorgen de verkeerslichten er nog voor dat verschillende verkeersstromen en kruisende bewegingen in goede banen worden geleid. Conflictvrije verkeerslichten heet dat in het jargon. In de toekomst wordt dit net omgekeerd; dan zal iedereen tegelijk losgelaten worden op dit verkeersknooppunt. Of je nu recht door wil, naar links of naar rechts moet, of je nu moet afremmen om een parking op te rijden of net wil
optrekken, alles komt dan samen. In plaats van conflicten weg te werken gaat men er dus bijmaken. Men doet dus net het tegenovergestelde van hoe men op andere plaatsen zwarte punten aanpakt. Wie in de toekomst langs Den Dollar moet zal dus letterlijk ogen te kort komen.
Sp.a-Groen oorverdovend stil
Wij betreuren dan ook dat de Sp.a-Groen fractie, die in de aanloop naar de verkiezingen zo tegen dit project gekant was en die tijdens de onderhandelingen nauwelijks iets betekenisvol uit de brand heeft kunnen slepen, niet extra op de rem gaat staan nu ze deel uitmaakt van de meerderheid. Er was bovendien door minister Crevits beloofd om te evalueren of er een voldoende groot draagvlak bestaat voor het huidige ontwerp. Een breed draagvlak is sinds oktober 2012 nochtans ver te zoeken.
Veiligheid van zwakke weggebruikers voor alles
N-VA aanvaardt niet dat de doorstroming van het verkeer voorrang krijgt op de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Wat betreft de doorstroming geeft men zelfs toe dat ze er niet op zal verbeteren. Daarom heeft de N-VA-fractie een motie ingediend om bijkomende aanpassingen te vragen in het belang van de zwakke weggebruiker en de buurtbewoner, ook al zijn het maar druppels op een hete plaat. Meer specifiek gaat het over wachtbuizen voor verkeerslichten en elektromagnetische lussen. Deze moeten de zwakke weggebruikers en buurtbewoners
helpen de gewestwegen veilig over te steken of op te rijden. Als men dit aan de Outerstraat en aan Preulegem kan voorzien, dan moet dat ook aan de andere straten kunnen.
N-VA rekent hiervoor op de steun van de fractie Sp.a-Groen. Als zij de strijd zouden staken kan de
gemeenteraad enkel nog ondergaan wat wordt opgedrongen.