N-VA Ninove alleen naar de gemeenteraadsverkiezingen 2012

Op 16 oktober 2011

Deze tekst werd voorgelezen op een persconferentie op 14 oktober 2011 door Luc Gees, voorzitter N-VA Ninove met het akkoord van het voltallig bestuur.

Ninove, 14 oktober 2011

Goede avond,

Dames en heren van de pers, N-VA leden, inwoners van Groot-Ninove en belangstellenden, van harte welkom op deze persconferentie van N-VA Ninove naar aanleiding van de komende gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2012. Met deze  bijeenkomst willen wij graag nog eens duidelijk maken dat N-VA Ninove wel degelijk bestaat en de minder goede resultaten in 2006 ons niet hebben weerhouden door te gaan.

Sinds februari 2011 heeft N-VA Ninove een nieuw bestuur en als voorzitter wil ik deze mensen eerst en vooral even voorstellen.

Ikzelf ben dus Luc Gees, voorzitter en van beroep etaleur. Ondervoorzitter is Maria Keymolen, ex-VU-militant in Londerzeel en gepensioneerd HR-manager. Onze secretaris Edwin Castelein zit in het bestuur sinds de opstart van N-VA Ninove en is werkzaam bij Infrabel. Toon Van Melkebeek, burgerlijk ingenieur is onze penningmeester en ledenverantwoordelijke. Communicatieverantwoordelijke Kurt Van Den Driessche, architect van beroep, is onze creatieve geest die zich bezighoudt met het zoeken naar goede alternatieven voor de talrijke Ninoofse projecten waar enige vorm van gezond verstand soms ver te zoeken is, zoals het gedrocht ‘Den Dollar’, de asbestspeeltuin en het Speelbos dat zondag feestelijk wordt geopend. Bij deze wensen wij de pers veel geluk toe om de plaats te vinden en ook veilig te bereiken. Ann De Pelseneer werkt op het kabinet van Vlaams minister Geert Bourgeois en is onze evenementenverantwoordelijke, onder andere voor ons eetfestijn dat morgen en overmorgen doorgaat in zaal Pax te Appelterre. Yves De Groote, gewezen ocmw-raadslid voor N-VA te Roosdaal en leraar op rust, is verantwoordelijk voor de jongerenwerking. Jos Huysmans, journalist, zorgt er samen met Yves voor dat onze teksten en persberichten leesbaar en vooral verstaanbaar zijn voor de Ninoofse bevolking.

Beste aanwezigen, de afgelopen maanden waren voor mij en het nieuwe bestuur heel druk. Al sinds februari wordt N-VA Ninove aangesproken door verschillende partijen, individuen en organisaties om informele gesprekken te voeren betreffende de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Aangezien wij tussen 2006 en februari van dit jaar nooit dergelijke vragen kregen kunnen wij er enkel van uit gaan dat de gunstige vooruitzichten voor N-VA hier een rol spelen.  Ook de resultaten van de federale verkiezingen van 2010 zullen wel hebben meegeteld. Daar kwam N-VA immers uit als grootste partij, niet enkel nationaal, maar ook in het kanton Ninove.

Let wel: wij zijn NOOIT VRAGENDE partij geweest, maar steeds de GEVRAAGDE PARTIJ. N-VA Ninove heeft zich daarbij wel altijd opbouwend opgesteld. Wie met ons wou praten hebben wij zonder vooroordelen te woord gestaan. Wij beloofden de betrokken partijen dat wij antwoord zouden geven rond eind september. Wel, het werd vandaag, 14 oktober, op de kop af één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Met de gegevens uit deze informele gesprekken trokken wij vanaf juli naar onze leden op huisbezoek, want net zoals bij N-VA nationaal hebben de leden bij ons het laatste woord. Wegens het steeds groeiend aantal leden zijn wij nog niet helemaal rond geraakt met onze huisbezoeken. Ongeveer 85% van onze leden zijn intussen bezocht, de rest van onze leden krijgt de komende weken nog een bezoek. Omdat de antwoorden van de bezochte leden zo duidelijk waren, hebben we de geruststelling dat het bestuur gesteund wordt in zijn keuzes.

N-VA Ninove legde onder meer de volgende vragen voor aan zijn leden:

1. Wat denkt U over het huidige beleid in Ninove?

2. Hoe moet N-VA Ninove deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2012: zelfstandig, in kartel of met een lijst van N-VA leden aangevuld met wakkere burgers, m.a.w. een stadslijst?

3. Moeten wij overlopers een kans geven op de N-VA lijst?

Een greep uit de reacties van onze leden:

Vraag 1: het huidig beleid.

Het beleid is te eenzijdig gericht op Ninove centrum, de deelgemeenten blijven in de kou staan.

Er is te weinig overleg met de burger en indien er dan toch overleg is, wordt er niet geluisterd naar deze burger. De meest recente voorbeelden zijn: de verkaveling in Aspelare en de rotonde “Den Dollar”. In vele dossiers wordt de burger zelfs niet naar zijn mening gevraagd en als die dan zelf zijn mening geeft, dan wordt deze genegeerd.

Er wordt te weinig aandacht besteed aan de zwakke weggebruiker.

De verfransing neemt zeer snel toe in Ninove en er wordt niet op gereageerd.

Er wordt te veel aan “ons kent ons” politiek gedaan.

De huidige meerderheid is vastgeroest aan de macht.

Door interne twisten weet geen enkele schepen nog waar zijn collega mee bezig is.

Er wordt eerder gekozen voor prestigeprojecten (muzikale dansende fontein die intussen het zwijgen is opgelegd) i.p.v. nuttige projecten (riolering en voetpad voor iedere woning)

Vraag 2: hoe moet N-VA Ninove naar de gemeenteraadsverkiezingen?

Wij hebben de indruk dat deze vraag sneller werd beantwoord door onze leden, dan door het eigen bestuur. Binnen het bestuur van N-VA Ninove hadden wij na de informele gesprekken alle pro’s en contra’s nog eens op een rijtje gezet. Er was hieromtrent vanuit N-VA Nationaal NOOIT enige druk op het lokale bestuur, enkel raadgeving.

Eerlijk toegegeven, voor ons was het antwoord dus minder voor de hand liggend dan voor onze leden. Alles moest overwogen worden, zelfs het financiële plaatje kwam aan bod. Onze afdeling draait immers volledig op vrijwilligers en verkiezingen kosten hoe dan ook geld. Wij zijn dus niet over ijs van één nacht gegaan.

Het antwoord van de tot op heden bezochte leden is evenwel eenparig: N-VA Ninove moet op EIGEN kracht, m.a.w. ZELFSTANDIG, deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, net zoals in 2006.

N-VA zal in 2012 opnieuw met een eigen lijst opkomen: geen kartel, geen gemeenschappelijke lijst.

Vraag 3: moeten wij overlopers een kans geven op de N-VA lijst?

Hier was het antwoord van onze leden minder duidelijk: ja, nee en ja maar was vaak te horen. Na overleg binnen het bestuur, en volgens de statuten van N-VA Nationaal, is afgesproken dat diegenen die op 14 oktober 2012, op de lijst van N-VA Ninove willen staan, in de eerste plaats lid MOETEN zijn van N-VA. Hierop worden geen uitzonderingen toegestaan.

Huidige gemeenteraadsleden, die zich kandidaat willen stellen op de N-VA lijst Ninove, zullen tenminstens zes maanden moeten zetelen als ONAFHANKELIJKE in de gemeenteraad vooraleer lid te kunnen worden van de N-VA.

Volgens de statuten van N-VA Nationaal wordt dit lidmaatschap eerst besproken binnen het arrondissementsbestuur in samenspraak met het lokale bestuur, om te beslissen of dit gemeenteraadslid deel kan en mag uitmaken van N-VA. Het zetelen als onafhankelijke zal dan ook geen waarborg zijn om nadien aanvaard te worden als lid van N-VA en al zeker geen voorkeursrecht bieden op een al dan niet verkiesbare plaats op de lijst.

Beste vrienden,

N-VA Ninove heeft op dit ogenblik geen wit konijn in zijn hoed zitten, en wij gaan ook niet op zoek naar een wit konijn, ook niet naar een kameleon die van kleur verandert als hij of zij daar zin in heeft. Op onze lijst komen enkel overtuigde Vlaamse Leeuwen.

N-VA Ninove kiest daarom voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012 voor een lijst met 33 gedreven mensen, een evenwichtige lijst waar mensen uit alle lagen van de bevolking, uit alle deelgemeenten en van verschillende leeftijden aan bod zullen komen, en waar ook N-VA jongeren een bijzondere plaats zullen krijgen.

Wie de lijst zal trekken en duwen staat nog niet vast: dat nieuws houden we voor het voorjaar van 2012.

De afgelopen maanden waren dus slopend, en toch gaat N-VA Ninove nog een tandje bij steken. Begin 2012 richt N-VA Ninove werkgroepen op rond bepaalde thema’s waaraan al onze leden mogen deelnemen. Mede op basis van het werk van deze werkgroepen zal N-VA Ninove het  programma opstellen waarmee we naar de kiezer trekken.

Verwacht van N-VA Ninove geen sensationele slogans of loze beloften. Wij zijn na de verkiezingen namelijk van plan te doen wat wij voor de verkiezingen beloofden. Wat wij de Ninoofse bevolking dan wel aanbieden? Degelijk bestuur, gezond verstand als het om het uitgeven van belastinggeld gaat, prioriteiten stellen in investeringen en dit alles met aandacht en eerbied voor ALLE inwoners van Groot-Ninove.

Steeds vaker horen wij inwoners klagen over de absurde toestanden in de stad en het ontbreken van initiatieven in de deelgemeenten. Steeds vaker worden er klachten neergelegd tegen het stadsbestuur. Als Ninove in de krant komt is het dikwijls om met het bestuur de spot te drijven. Daar willen wij verandering in brengen. Het bestuur van N-VA Ninove is ervan overtuigd dat de partij een nieuwe wind kan laten waaien doorheen Groot-Ninove, in het belang van ELKE inwoner.

De ondertitel van N-VA is “DENKEN – DURVEN – DOEN”. Dat er in Ninove niets wordt gedaan zou gelogen zijn, alleen wordt het hoog tijd dat er eerst wordt nagedacht voor men iets doet en dat men ook nuttige keuzes durft te maken.

Denken – Durven – Doen is ook wat wij aan de Ninovieter gaan vragen als hij of zij in het stemhokje staat. Iedereen denkt er namelijk wel eens aan om op ons te stemmen, maar durft dat niet altijd, want wat gaan de mensen wel denken… Of zij doen het niet omdat N-VA in Ninove nog niets heeft verwezenlijkt. Nochtans hebben wij zelfs zonder vertegenwoordiger in de gemeenteraad het tegendeel bewezen door verschillende acties, via ons huis-aan-huis blaadje en met de gegeven adviezen hebben wij ons steentje bijgedragen. Misschien heeft de burger wel het resultaat gezien maar niet beseft wie er achter zat.

Nu is de tijd aangebroken om in het stemhokje niet enkel meer te denken om ons bolletje rood te kleuren, maar het ook te durven doen!

Bestuur N-VA Ninove.

14 oktober 2011