Grootschalige kleinhandel Brakelsesteenweg

Op 30 november 2014, over deze onderwerpen: Economie en Middenstand, Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

Standpunt N-VA Ninove

Op 23 oktober heeft de auditeur van de Regionale Begeleidingscommissie (RMC) geoordeeld dat de voorgestelde infrastructuurwerken die de ontwikkelaar zou bekostigen een oplossing bieden aan de eerder vermelde problemen. Hiermee komt de meerderheid, gesteund door Forza, van een kale reis thuis. De N-VA is niet teleurgesteld en ziet in deze beslissing een bevestiging van wat ze zelf al een hele tijd probeert duidelijk te maken aan de schepenen.

Kurt Van den Driessche (N-VA): ‘Wij stelden al tijdens de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (RMC) vast dat de meerderheid zowat alleen stond met haar standpunt en als enige niet wou inzien welke voordelen de herorganisatie van de Brakelsesteenweg zou betekenen. Door hun koppige houding werd het dossier naar een hogere instantie doorgeschoven waar ze nu nogmaals ongelijk krijgen. We hopen dat de meerderheid nu stopt met de heksenjacht tegen dit project en vooral stopt met mensen schrik aan te jagen voor iets waar zowel de stad, haar inwoners als de plaatselijke middenstand beter van zal worden.’

De N-VA blijft er van overtuigd dat niet alleen de infrastructuurwerken, maar ook de winkels die er komen een meerwaarde zullen betekenen.

Toon Van Melkebeek (N-VA): ‘Als de meerderheid eerlijk is, dan weet ze goed dat de winkels die er zullen komen, geen concurrentie zijn voor onze middenstand maar voor hun concurrenten in Ninia en in Ninovita aan de Carrefour. Winkeliers die het dossier kennen beseffen dat ook maar al te goed. Die nieuwe winkels zullen dus niet alleen zorgen voor een groter aanbod in Ninove, maar ook voor werkgelegenheid. Als we ons niet vergissen wil Ninove toch ‘uw winkelstad’ zijn? Hoe kan je dan tegen de komst van nieuwe winkels zijn?'

N-VA noemt dit project ook niet graag een winkelcentrum omdat die vlag de lading totaal niet dekt.

Toon VM: 'Eigenlijk is het niet meer dan enkele grote winkels die naast elkaar worden gebouwd. Van een centrum is dus geen sprake. Er mag zelfs gen horeca komen waardoor mensen er dus ook nooit een ganse dag zullen blijven hangen zoals in andere winkelcentra. Voor de grote of kleine honger en dorst moet je dus nog steeds naar het centrum.’

De geschiedenis.

In de vorige bestuursperiode waarin CD&V en Open VLD nog de meerderheid uitmaakten, werd er beslist hoe Ninove er in de toekomst zou mogen gaan uitzien. Eén van de elementen die aan bod kwamen was de grootschalige kleinhandel langs de Brakelsesteenweg. Eigenlijk bestaat het grootste stuk, al van voor van de Aardeweg tot de Ziekhuizenstraat, uit grootschalige kleinhandel. Slechts één schakel ontbreekt in die ketting van grootschalige kleinhandel.

De vorige meerderheid heeft zich m.b.t. de invulling van dat perceel dan ook niet principieel verzet! De situatie is nu eenmaal wat ze is. Het enige wat werd gevraagd waren wat aanpassingen in de marge rond de oppervlakte van het geheel en de winkels. Hun huidige verzet tegen de komst van die winkels durven we dan ook hypocriet te noemen

N-VA is niet doof voor de stem van de eigen middenstand.

Kwatongen durven door ons standpunt wel eens beweren dat wij tegen de lokale middenstand zouden zijn. Niets is minder waar. Wij zijn principieel tegen maatregelen die de middenstand klanten kosten zoals verkeersvrije winkelstraten, het verdwijnen van parkeerplaatsen, het duurder maken van parkeren in de binnenstad zonder alternatieven. Ninove zal immers maar zo gezond zijn als de eigen middenstand. Maar als initiatieven zoals dit geen enkele negatieve impact hebben op die lokale middenstand, dan zien we niet in waarom we tegen hen zouden zijn als we dit project niet afschieten. Meer nog, de lokale middenstander die het dossier kent is ook niet tegen. De winkels die op die plek zouden komen zijn immers geen concurrentie voor hen, maar concurrentie voor hun buren in de binnenstad, namelijk de grotere ketens die het niet zozeer moeten hebben van hun kwaliteit en dienstverlening, maar vooral van de massaverkoop.

N-VA niet blind voor de voordelen.

Maar de voordelen rijken veel verder dan dat. Zo is de investeerder bereid een groot deel van de kosten voor de infrastructuurwerken op de N8 zelf te bekostigen. Werken die broodnodig zijn om de veiligheid en doorstroming te verbeteren waar de stad, noch het Agentschap Wegen en Verkeer, geld voor heeft. Zonder die werken zullen er met de regelmaat van de klok kop- startaanrijdingen blijven gebeuren met op dat moment een doorstroming gelijk aan nul.

Het soort winkels dat zich daar zal vestigen is van het soort waar mensen gerust enkele kilometers voor om willen rijden. Dus als die winkels in Ninove niet komen, komen ze misschien in Geraardsbergen of in Roosdaal? Wie dan van de andere kant van Ninove naar daar wil zal dus ook op dat stuk steenweg moeten passeren. Alleen heeft de Ninovieter er in dat geval enkel nog de lasten van, maar niet de lusten.

Een deel van de panden zal ook ingenomen worden door bedrijven die nu reeds een vestiging hebben in Ninove en willen herlokaliseren. Hierdoor komen er panden ter beschikking van nieuwe bedrijven die op hun beurt werkgelegenheid zullen meebrengen en een groter aanbod in Ninove. En noemt Ninove zich ook niet ‘Uw inkoopstad’? Nogal hypocriet ook om de stad als ‘Uw inkoopstad’ te omschrijven en dan bijkomende winkels te weigeren…

Niet onbelangrijk is dat er op de site geen horeca toegelaten is. Dit in schril contrast met bvb. Ninia waar je tussendoor ook iets kan drinken en eten. Wie naar de Brakelsesteenweg afzakt en na het winkelen nog iets wil nuttigen, zal dus mogelijk ook eens afzakken naar het centrum en nadien misschien ook daar nog wat rond lopen. Is dat trouwens niet het doel van de stad om meer volk naar onze middenstand en horeca te lokken?

En waarom er over dit project moord en brand wordt geschreeuwd terwijl aan de Carrefour een gelijkaardig project (Ninovita) in alle stilte is gerealiseerd, blijft ons een raadsel.