Geen fietssugestiestroken in zone 30

Op 6 maart 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

Tijdens de gemeenteraad van 5 maart zette de N-VA een punt op de agenda i.v.m. de aanleg van
fietssuggestiestroken in elke vaste zone 30. De N-VA verwees hiervoor naar naburige gemeenten
waar in een zone 30, een gekleurde strook wordt aangebracht op de weg om duidelijk te maken dat
de fietser voorrang heeft op het gemotoriseerd verkeer. In Ninove, meer bepaald langs de
Centrumlaan, gebeurt net het omgekeerde. Daar worden fietsers aangemoedigd om het gele fietspad
te gebruiken i.p.v. op de straat te blijven rijden.
Kurt Van Den Driessche (N-VA): ‘We hebben uiteraard niets tegen de kleur van het fietspad aan de
Centrumlaan, maar dit is de omgekeerde wereld. Wetende dat de Groen! schepen een hevige
promotor is van het “Blue Bike” systeem, hadden we niet echt verwacht dat hij met ons voorstel
problemen zou hebben.’ Toch werd het voorstel door de meerderheid weggestemd nadat schepen
Vande Winkel op de vragen van de oppositie had geantwoord. Daarbij werd verwezen naar regels in
Brussel, waar volgens de schepen niet zomaar fietssuggestiestroken worden aangelegd in een zone
30, maar rekening wordt gehouden met onder andere de breedte van de weg. Een dag later blijkt dit
echter niet te kloppen.
Kurt Van Den Driessche (N-VA): ‘Tijdens de gemeenteraad was ik verbaasd over die zogenaamde
regel die de schepen aanhaalde. Die leek me toen al onlogisch, maar ik kende het document niet en
kon het dus moeilijk ter zitting weerleggen. Een kort bezoek aan de webstek van de stad Brussel leert
dat de schepen niet goed gelezen heeft. Als er in Brussel rekening wordt gehouden met de breedte
van de straat, is dat voor straten waar 50 of harder gereden mag worden. Daar bepaalt de
beschikbare breedte inderdaad of de mogelijkheid bestaat om afzonderlijke fietspaden aan te leggen.
In een zone 30 doet de stad Brussel net wat wij voorstellen en worden fietsers bewust niet van de
wagens gescheiden. Straten met eenrichtingsverkeer worden er zelfs voorzien van de nodige
signalisatie om fietsers er wel in twee richtingen te laten rijden. Ook daar wachten we nog op in
Ninove want, al gebruiken fietsers vandaag eenrichtingstraten reeds in beide richtingen, zonder
aangepaste signalisatie is het eigenlijk verboden.’
De N-VA is alvast benieuwd naar de reactie van de schepen. Misschien komen er naar voorbeeld van
andere steden en gemeenten dan toch nog fietssuggestiestroken in de zone 30. De ervaring leert
alvast dat ze helpen om het fietsen in de stad te bevorderen en ze werken snelheid verlagend.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is