De winnaars hebben verloren

Op 31 oktober 2012, over deze onderwerpen: Politiek

N-VA Ninove sloot na de verkiezingen een getekende overeenkomst met het kartel SPA-Groen om samen in het stadsbestuur te stappen. ‘Samen konden we voor de noodzakelijke verandering zorgen, want met 11 tegenover 9 zetels zouden we dan in de meerderheid zwaarder wegen dan de VLD, die van 12 naar 9 zetels tuimelde’, zegt Van Melkebeek.

Bij de onderhandelingen bleek evenwel snel dat de VLD alle topmandaten voor zich opeiste en dat sp.a/Groen wel heel gretig was om aan het bestuur deel te nemen. ‘sp.a-Groen pleegt nu woordbreuk en stapt in een coalitie met VLD en CD&V. Die laatste partij is afgestraft van 8 naar 4 zetels, maar dat is blijkbaar geen probleem voor hen.’

Zo ontstaat nu de coalitie der verliezers: VLD verloor 26 procent van zijn stemmen, CD&V zelfs 37 procent, SPA-Groen ook 3 procent. ‘Dat betekent dat die drie partijen samen 4.522 stemmen verloren. Wie zo’n monsterverbond op poten durft zetten, lacht de Ninoofse kiezer in zijn gezicht uit. Wie kan er nog verbaasd zijn dat mensen met positieve bedoelingen niet meer geneigd zijn om in de politiek te stappen?’

Hoe gaat SPA-Groen, dat nu bewijst totaal onbetrouwbaar te zijn, met zijn 6 zetels voor verandering zorgen tegenover de 13 zetels van VLD en CD&V? Hoe gaan ze hun belofte in verband met den Dollar waarmaken? N-VA Ninove verklaart hierbij een positieve oppositie te voeren tegen dit blok van machtshonger en woordbreuk. Onze oppositie zal vanaf vandaag zes jaar lang ongenadig zijn. De eerste rekening zal gepresenteerd worden bij de nationale verkiezingen van 2014. De eindafrekening volgt in 2018, als het dan al niet te laat is voor Ninove.’