Blufpoker op straat

Op 18 juli 2011, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Wie dit artikel leest, zal waarschijnlijk beseffen welk type chauffeur hij/zij is : diegene die aan een asverschuiving wat gas bijgeeft en links gaat rijden om duidelijk te maken dat hij/zij er eerst door wil, of diegene die een tegenligger ziet aankomen en wacht tot die voorbij is, ook al was je uiteindelijk eerder aan de asverschuiving. Dagelijkse kost. De ene blij omdat de tegenligger overbluft werd, de andere misnoegd door de arrogantie van de tegenligger. En als er dan eens twee van de eerste soort op mekaar af rijden, dan kan het gebeuren dat de asverschuiving verschuift onder de as van een auto…

De vraag is: hoe los je dit op? Niet door op te roepen om hoffelijk te zijn in het verkeer. Dat werkt jammer genoeg niet meer. Ook niet door zoals de burgemeester de kop in het zand te steken en te doen alsof er geen oplossing bestaat, want die bestaan wél. Je kan bijvoorbeeld overwegen om voorrangsregels te voorzien zodat duidelijk is wie voorrang heeft. In vele omringende gemeenten doet men dat dan ook, in Ninove nog niet. 

Nog beter is het spookrijden onmogelijk te maken. Ook daar zijn oplossingen voor. Zelfs drie! Je kan de hindernissen 20 meter verder uit elkaar schuiven zodat je niet meer hoeft te gokken wie eerst is. Diegene die het eerst “zijn/haar” hindernis neemt mag dus ook de tweede eerst nemen. Tweede mogelijkheid is om een stukje middenberm bij te plaatsen voor en achter de asverschuiving. Hierdoor wordt spookrijden bemoeilijkt en dus ook de blufpoker. Een derde optie is de posities van de hindernissen om te draaien. Ideaal om egoïsten op andere gedachten te brengen.

Zonder één van deze bijkomende ingrepen bereiken deze “verkeersremmende maatregelen” echter net het omgekeerde van wat is bedoeld, namelijk het opdrijven van de snelheid om de hindernis als eerste te kunnen nemen. Hoog tijd om in te grijpen dus. De oplossingen zijn beschikbaar. Het is alleen wachten op een beslissing van het stadsbestuur en dat is waar het schoentje knelt…

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is