’Vlaamse feestdag moet een Vlaams volksfeest worden.’

Op 6 september 2013, over deze onderwerpen: Cultuur, Integratie & inburgering

De vorige 11 juli viering in Ninove werd gekenmerkt door enkele valse noten en behoorlijk wat ongenoegen bij de Vlaamsgezinde Ninovieter. We zagen geen feest waar de Vlaamse identiteit in de kijker staat en waar nieuwkomers in onze maatschappij hun deelname aan de Vlaamse gemeenschap kunnen vieren, maar een ‘evenement’ dat in niets verschilt van andere zomerse evenementen. De bevoegde schepen en de organisator bewezen hierbij geen enkele voeling te hebben met het belang van gemeenschapsvorming en de rol van onze Vlaamse feestdag hierin: zij ‘zagen het probleem niet’.

Voor N-VA is de vorming van een Vlaamse Gemeenschap waaraan iedereen die dat wil kan deelnemen, een essentieel punt voor het in stand houden van het sociaal weefsel, dat vele maatschappelijke problemen kan voorkomen. Een feestdag die deze gemeenschap viert, mag meer zijn dan een verplicht nummer met wat muziekgroepjes die niet weten waar ze precies aan deelnemen. Dit kan beter. N-VA steekt dan ook de hand uit en vraagt dat volgend jaar alle Ninoofse politieke partijen worden betrokken in een 11-juli comité, zodat de Vlaamse feestdag in Ninove zal worden wat het moet zijn: een echt Vlaams volksfeest dat mensen kan verenigen in plaats van verdelen.